Link został skopiowany

Jak zrobić dobry research w sieci?

lupy na pomarańczowym tle

Twórcy Internetu obiecywali, że będzie on niezastąpionym źródłem informacji. Czas jednak zweryfikował ich tezy. Współcześnie znalezienie naprawdę użytecznych danych może być czasami trudne. Jak robić research w sieci, żeby znaleźć to, czego się szuka? 

Pamiętaj o ograniczeniach Google

Google regularnie aktualizuje algorytmy pod kątem użyteczności wyników, a aktualizacje takie jak SpamBrain czy Helpful Content odsiały część stron pełnych spamu. Google robi też coraz więcej, żeby zatrzymać nas u siebie – stąd wzięły się panele wiedzy, odpowiedzi na często zadawane pytania czy wyróżnione fragmenty. W założeniu mają dostarczać informacji tak szybko, jak to możliwe, ale czy na pewno tak jest?

Przede wszystkim trzeba pamiętać, że Google nie może działać bez SEO. Choć wytyczne wyszukiwarki premiują treści zawierające sprawdzone informacje, algorytm nie zawsze jest w stanie nadążyć za działaniami specjalistów SEO. Oznacza to, że nie można wykluczyć sytuacji, w której najwyższe pozycje zajmują nie treści zawierające najużyteczniejsze informacje, ale najlepiej zoptymalizowane pod kątem działania wyszukiwarki.

mężczyzna stojący tyłem, patrzący na tablicę pełną kartek z pomysłami

Czy to oznacza, że należy przestać korzystać z Google? W żadnym wypadku – poszukiwanie wiadomości w wyszukiwarce może być dobrym punktem wyjścia. Nie należy jednak ograniczać się do wyników z pierwszej strony wyników wyszukiwania. Warto także korzystać z funkcji Google Scholar, ponieważ zapewnia ona dostęp do artykułów naukowych z różnych dziedzin.

Nie bój się Wikipedii

Nauczyciele i wykładowcy przestrzegają przed używaniem Wikipedii, ponieważ często zawiera ona pobieżne informacje. Nie oznacza to jednak, że jest złym źródłem – zwłaszcza jej anglojęzyczna wersja posiada wiele rozbudowanych artykułów, które mogą być początkiem poszukiwań informacji w danym temacie. Dobrze jest też korzystać z przywoływanych w nich źródeł, ponieważ często zgłębiają one temat w większym i bardziej szczegółowym stopniu niż sam artykuł.

Sprawdzaj instytucje badawcze i doradcze, biblioteki cyfrowe, czasopisma naukowe oraz ekspertów

Godnym zaufania źródłem wiedzy są raporty i publikacje instytucji badawczych czy doradczych. Nie tylko oferują zweryfikowane informacje, ale również podają metodologię badań, co pozwala zrozumieć, jak zebrano informacje. Do najbardziej szanowanych instytucji badawczych należą m.in.:

Warto również sprawdzać raporty publikowane przez instytucje doradcze, takie jak:

Cennym źródłem informacji będą też publikacje w czasopismach naukowych, takich jak „Nature” czy „Science”. Warto również sprawdzać biblioteki cyfrowe w postaci Europeana czy JSTOR. Warto również czytać czasopisma branżowe z danych dziedzin oraz śledzić publikacje ekspertów – mogą oni publikować na blogach lub w mediach społecznościowych, ale zawsze są źródłem wartościowych informacji. 

stosik książek naukowych

Korzystaj z narzędzi analitycznych

Jeśli masz taką możliwość, korzystaj z narzędzi analitycznych w postaci Google Analytics, Google Trends, Microsoft Power BI czy SAS. Nie tylko pomogą w określeniu tematów, które możesz poruszyć na blogu, ale też stanowią bezcenne źródło twardych i mierzalnych danych, które może wykorzystać do potwierdzenia swoich tez. Często zawierają także narzędzia do wizualizacji danych, co może pomóc w ich przyswojeniu i zrozumieniu

Dobre praktyki w researchu

Poza wymienionymi wyżej praktykami istnieje też szereg innych działań, które poprawią jakość Twojego researchu:

  • Zdefiniuj jasny cel i pytania przed rozpoczęciem pracy, ponieważ pomaga uniknąć dygresji.
  • Skup się na uznanych i wiarygodnych źródłach informacji.
  • Korzystaj z różnych narzędzi i kombinacji słów kluczowych, aby zoptymalizować wyniki.
  • Uwzględnij różnorodność źródeł, aby uzyskać szerszą perspektywę na daną tematykę.
  • Dokładnie oceniaj każde źródło pod kątem rzetelności, aktualności i autentyczności. Unikaj fałszywych informacji i sprawdzaj, czy autorzy są kompetentni w danej dziedzinie.
  • Upewnij się, że informacje są aktualne. W niektórych dziedzinach, zwłaszcza szybko rozwijających się, starsze źródła mogą być przestarzałe.
  • Zweryfikuj fakty, szczególnie jeśli informacje pochodzą z jednego źródła. Potwierdzanie danych z kilku niezależnych źródeł zwiększa ich rzetelność.
  • Szanuj prawa autorskie. Pamiętaj, że korzystanie z cudzej pracy wymaga prawidłowego cytowania źródła.

Stosując się do powyższych rad, żaden research nie będzie Ci straszny.

Udostępnij ten post

Dołącz do naszego newslettera!